Livsduelighed knytter sig til at være blevet udfordret og udviklet både fagligt, socialt, kropsligt og personligt. En elev, som har selvindsigt, kender sine og grænser og kan "du" i sit eget liv og indgå i relationer med andre.
LIVSDUELIGHED er vigtigt fordi:
- Eleverne skal kunne begå sig hensigtsmæssigt i forskellige relationer og situationer.
- Vi gerne vil udvikle elevernes selvstændighed.
- Livsduelighed understøtter læring.
- Vi er optagede af at danne hele mennesker.
- Eleverne skal kunne mestre eget liv.
For at fremme LIVSDUELIGHED på Nordskovens Friskole vil vi:
- Møde eleverne som hele mennesker med ressourcer og udfordringer.
- Præsentere eleverne for fællesskaber og forskelligheder gennem skolens aktiviteter.
- Opmuntre eleverne til at give udtryk for synspunkter og forvente respekt for andres synspunkter.
- Arbejde med elevernes selvforståelse gennem elevsamtaler.
- Praktisere åbenhed omkring egne og andres ressourcer og udfordringer.
Hvordan kan vi konkret se LIVSDUELIGHED være en del af skolens hele hverdag?
- Eleverne giver udtryk for deres synspunkter og tager stilling.
- Eleverne byder ind med ideer og forslag.
- Eleverne opleves at kunne vælge til og fra (sige "ja tak" eller "nej tak").
- Elever etablerer og vedligeholder relationer.
- Eleverne arbejder med strategier der styrker deres ressourcer og hjælper dem i deres udfordringer.