Fokusområder for skoleåret 2020-21
Værdiarbejde
- MÅL:
- At skolens personale arbejder bevidst med at give værdierne liv.
- At skolens personale oplever, at skolens værdisæt kan bruges som rettesnor i det daglige arbejde.
- At skolens værdisæt afspejles tydeligt i skolens hverdag og virke.
- At skolens personale bruger værdierne som udgangspunkt for at stille spørgsmål til hinanden.
- VEJEN:
- Der afsættes (løbende) tid og rum til fælles drøftelse og refleksion af værdier.
- Vi holder hinanden fast på, at det er vigtigt at spørge ind til værdierne.
- TEGN:
- Skolens værdisæt afspejler sig i det pædagogiske personales arbejde med eleverne og i samarbejdet med forældre og kolleger.
- Skolens værdisæt afspejler sig i skolens retningslinjer.
OPSAMLING
Vi har igennem skoleåret 20-21 haft flere drøftelser internt, hvor skolens værdier har været bragt i spil. Vi har revideret skolens regler/retningslinjer, og de er lagt på skolens hjemmeside.
Undervejs i skoleåret har vi også søgt ekstern hjælp i et forsøg på at kvalificere vores samarbejde, trivsel og drøftelser. Vi er blandt andet derigennem blevet opmærksomme på vigtigheden af at huske at spørge ind (spørge til mellemregninger) – og på den måde bliver værdierne synliggjort. Det har været en lærerig proces.
Vi er desuden blevet opmærksomme på, at vi fremadrettet har brug for at forholde os til, i hvilken grad vi er friskole og i hvilken grad vi er specialskole – og eventuelt hvor friskole slipper og specialskolen tager over. Derfor bliver det et fokusområde det kommende skoleår.
Læringsrum
- MÅL:
- At skolen i højere grad arbejder bevidst med læringsrum – herunder ’uderummet på marken’ og udeskolepædagogik i særdeleshed.
- Eleverne oplever, hvordan læringsrummet har betydning for læringen.
- VEJEN:
- At vi er bevidste om, hvordan de fysiske/konkrete rammer i læringsrummet sætter rammerne for læringen.
- Der opfordres til, at personale tager på besøg på andre skoler, der bedriver udeskole.
- De enkelte klasser på skolen gør sig nogle erfaringer med at bruge uderummet.
- Der søges om fondsmidler til etablering af et uderummet.
- TEGN:
- Uderummet etableres og udbygges
- Uderummet bliver benyttet af alle klasser
- Der udveksles erfaringer med udeskoleaktiviteter og -materialer blandt personalet.
- At personalet begrunder de konkrete rammer i læringsrummet, herunder uderummet.
OPSAMLING
Vi har desværre ikke fået bevilliget penge til etablering af vores uderum, så udvikling af dette sker i et langsommere tempo, men samtidig også ’nedefra’ og med større grad af elevinddragelse. Skolens uderum er i høj grad blevet indskolingsklassens primære klasserum.
Vi har i skoleåret afholdt en kursusdag for lærere og pædagoger, hvor vi arbejdede med baggrund og formål med udeskoleundervisning og blev bevidste om de pædagogiske forskelle på udeskole og udeundervisning.
Vi arbejdede desuden med konkrete forløb, som kan bruges direkte i undervisningen. Dagen bød også på inspiration til, hvordan vi kan arbejde videre med udeskole.
Flere klasser har i løbet af skoleåret gjort sig mange erfaringer med udeskole.